30 okt. 2007

Världens bästa vitlökssmör

Som ni förstår tuffar GI-kuren vidare, det är en ganska hemslöjdad variant. Vin till exempel anses i GI á la Mårre vara helt okej, och naanbrödet till den indiska takeawayn häromdagen var tveksam men okej då. Allt handlar om att kompensera och balansera, ett naanbröd blir till exempel en längre promenad dagen efter.

Kött är huvudingrediensen i kuren och jag gjorde en kväll rulle på utbankad fransyska, dränkte den i en massa god marinad, brynte runt om och in i ugnen.
Ungefär så som Paul Gayler föreslår i sin bok KÖTT. Han rekommenderar sedan att hälla över vitlökssmör och jag ställer mig upp och applåderar, gör det. Jag modifierar det
lite grann men här är det, världens bästa vitlökssmör. Tack Paul.


Världens bästa vitlökssmör
50 g smör, jag brukar ta mer
2 vitlöksklyftor, färsk är fräschast
1 msk hackad persilja, här brukar jag rensa förrådet så ta mer
2 msk Worcestersås, inte mer

Smält och fräs smöret rejält, det ska skumma. Lägg ner finhackad eller pressad vitlök och persilja också hackad så fint du kan. Nu får du vara vaken för det ska fräsa på tills det blir lite nötigt, men det går fort på slutet så det kan lätt bli bränt. När det börjar bli brynt häller du i Worcestersåsen och drar pannan från värmen och häll över din välhängda, möra, fint grillade köttbit. Det blir kaaaaaaanon!

Inga kommentarer: