12 okt. 2007

Ägglossning för alla på äggets dag

Jag skrev runt 4 oktober som ju numera är känd som Kanelbullens dag snarare än för baxandet hit och dit av diverse löntagarfonder att det finns en rad andra livsmedels om borde få en egen dag.
Om det som hönan kom före ägget eller inte kan vi fundera en stund på men intresseorganisationen Svenska ägg har i alla fall utropat 1 oktober till Äggets dag. Fantastiskt.

Jag kan knappt värpa mig som hönan sa inför den anstormande ägglossningen.

Allvarligt talat är ägget en riktig nyttoprodukt. Svenskarna trycker i sig sisådär en 200 ägg var per år, själv måste jag erkänna att jag har svårt för ägg, ett kokt ägg rakt upp och ned får mig faktiskt att må lite lätt illa.

Vid senaste GI-kuren så vande jag mig i alla fall vid att äta omelett, snart kanske jag också blir vuxen.
Äggets dag infaller 2007 den 12 oktober.

Inga kommentarer: