21 feb. 2009

Skaldjursgurun talar

”…det godaste är kanske att göra så lite som möjligt med de allra bästa råvarorna”
Så avslutar Leif Mannerström förordet i boken om skaldjur som tillsammans med hans bok om sill och strömming och den föregående om husmanskost på något sätt rundar av hans matlagarera. Inte så att han lagt av, tvärtom skulle jag kunna tänka mig att han faktiskt kan vara i zenit kompetensmässigt. Men hans stil har ju ändå alltid varit någon slags klassisk husmanskost och så naturligtvis fisk och skaldjur.
Det Leif Mannerström inte kan om räkor är förmodligen inte värt att veta.

Egentligen är det väl så att har du bara fina råvaror behöver du ingen kokbok, så vad ska vi med Mannerströms skaldjur till?

När du vill göra det bästa av dina fina råvaror skulle jag säga. Då ska du ta fram den här praktboken. Det är den ena nyårsrätten efter den anda som passerar revy på sidorna, med lite sköna bilder från Bohuslän.
Eftersom jag som svar på frågan om min favoriträtt alltid brukar svara skaldjur så är jag nöjd. Skaldjursgurun Mannerström har talat, vi lyssnar.

Inga kommentarer: