12 okt. 2009

Kokboksduell: Per Morberg vs Per "Plura" Jonsson

Det är dags för den stora Per-duellen. Två tunga konstnärliga Per har kommit ut med kokböcker i år. Det finns ett flertal likheter mellan böckerna, kanske inte så mycket mellan författarna men jag ska trots det försöka mig på en liten duell. Kock mot kock. Per "Plura" Jonsson mot Per Morberg i en duell där deras första kockböcker är valda vapen.

Jag har redan skrivit om Per Morbergs kokbok och den som minns det minns att jag gillade den skarpt. Jag ska såklart även gå till botten ordentligt med Pluras bok som efter en snabb genombläddring känns riktigt mysig och definitivt mer välskriven. Men kanske inte lika personlig. Men nu ska Per-böckerna jämföras i en konstnärlig tungviktsduell mellan skådespelaren och popsnickaren som nu också blivit kokboksförfattare.

Per vs Per
Två killar med hår på bröstet, då handlar det förstås om kött och inte vilket familjerecept från söndagar i barndomen som helst utan en köttgryta. Manligt så det förslår och båda har naturligtvis olika sorters grytor med i sina böcker.

Per Morberg har flera grytor i sin bok men det är gissningsvis jägaren Pers viltgryta som är paradnumret medan Plura ställer upp med sin lammgryta som följt honom i 40 år.

Vilken rätt skulle jag vilja ha? Viltgrytan skulle jag vilja äta men jag kommer att laga lammgrytan. I Pluras bok är fisk en mycket stor del, i Per Morbergs bok är det ett litet kapitel som enbart handlar om jakt, lite mer robust mat i skådespelarkockens bok.
Utländsk inspiration då? Ja det finns med i båda böckerna. Plura har åkt till Provence för att göra en del till boken och det blev en tredejdel av bokens innehåll.
Per Morberg har med ett kapitel där han minns tillbaka på en resa till Capri som också inspirerat till en del recept. Klar seger för Morberg eftersom Provence-delen i Pluras bok känns mer som en ursäkt för kokboksteamet att åka till Frankrike.

Pers mat i vardagen
Vardagsmat för "perarna" då? Pluras avsnitt Kungsholmen är det som känns närmast hans dagliga matlagning, rustik, ordentlig och inga konstigheter. Per Morberg är på vardagar, och generellt förmodligen, en mer avancerad kock, det innebär också att hans bok innehåller mer genomtänka och grundliga recept. För vardagsmat som går relativt snabbt och enkelt att laga är Pluras bok strået vassare, men återigen är det maten från Morbergs bok jag vill äta.

Den som inte vet någonting om någon av dessa konstnärliga matglada farbröder skulle nog föredra Morbergs bok.
Machomatchen vinner Morberg, konstnärsmatchen vinner Plura. Kokboksmatchen vinner Per Morberg men Plura kan bli en svår motståndare när han blir lite mer van att vara offentlig med sin matlagning.

Titlar: Pluras kokbok Provence-Kungsholmen-Koster vs Morberg Scenen, livet och konsten att laga mat
Foto: Martin Löf (Morberg) och Pepe Nilsson (Plura)
Förlag: Bonnier Fakta (Morberg) och Norstedts (Plura)

1 kommentar:

Sanna sa...

hahaha, TACK för denna duell. Ska omedelbart berätta om och länka från mig...
får nog ge mig iväg och titta i de här båda böckerna också....