8 juni 2009

Ekologiska kokboken bäst hittills

Första gången jag provade Rune Kalf-Hansens mat var på en trädgårdsmässa för evigheter sedan då han hade gjort en liten kaka till kaffet på rivet äpple, och örter och lite annat smått och gott som jag fortfarande minns som en riktig höjdare. Vissa kakor består. I alla fall minnet av dem.

Sedan har mycket hänt, mest i Råsunda där Kalf-Hansen har haft sin matateljé i många år, numera frilansar han och kör matshow på Kulturhusets tak varje sommar. Det ska ni förresten inte missa om ni har vägarna förbi Sergels Torg i sommar.


Innan dess kan ni passa på att bläddra i en ovanlig kokbok. Ni vet hur det är, det kommer ut en om dagen, det krävs lite för att sticka ut. Att då göra en som i stort sett är baserad på "min personliga uppfattning om god mat" är inte att vara nischad, möjligen personlig men det beror ju på författarens personlighet hur lyckat det blir.

I Rune Kalf-Hansens fall funkar det mycket bra, han har uppenbarligen en klar och tydlig uppfattnig om mat. Boken är ett led i det och handlar om ekologisk mat i säsonger.

Eller lustfyllt året runt, som är undertiteln. Maten är modern, känns mycket genomarbetad och ska man gnöla lite om något så är det att det är lite för lite godsaker med bär och frukt som ju är en stor del av det som den som skördar själv ofta har tillgång till.


Det här är en bok som jag kommer att ha framme i köket ofta i sommar, ja förmodligen återkomma till med jämna mellanrum. Snygg är den och det är årets bästa kokbok, med ganska bred marginal.


Titel: Kalf-Hansens ekologiska kök

Av: Rune Kalf-Hansen

Foto: Charlotte Gawell

Förlag: Prisma


2 kommentarer:

Anonym sa...

men, varför kunde du inte recencerat den tidigare, då hade den varit med på min önskelista över kokböcker :-)

jag tittade nämligen här för att hitta vilka jag skulle önska mig, och jag fick 2 (Moberg och Pablo - machomat).

KRAM/Maja

Anders Öhman sa...

Men varför har han snott omslagsbilden från Glenn Strömberg?
http://www.holmalundsif.se/konton/796/uploadbilder/bilder/9789151849140.jpg