Sitter med datorn i knäet och har TV-sändningen från Årets kock i friskt minne. Den första känslan av att tävlingen mer och mer blivit ett nålsögat mot kändiskockstatus kom för två år sedan när Peter J Skogström vann.
I stort sett på en gång insåg jag att här var det inte först och främst fråga om matlagning, här handlar det om att casha in (läs om hur på Peters sida om produktplacering). Sponsorer skulle fixas, TV-inslag spelas in, chattar chattas och den personliga kändiskockkampanjen drog igång direkt. Cashen var kung för en årets kock.
Förra årets segrare Tommy Myllymäki verkar inte varit riktigt lika vass som Peter på att casha hem på segern, inga signerade handdukar och personliga loggor vad jag sett. Men det kanske kommer nu när hans tjänstgöring som Årets kock tas över av Tom Sjöstedt.
I slutvinjetten från sändningen sitter Anders Dahlbom och säger rakt ut till årets vinnare att ”nu ska du vara smart, många kommer att ringa…” och avbryter sedan sig själv. Det är inte riktigt godkänt att vara så öppen med vad det handlar om.
Vad han skulle säga var förmodligen att nu Tom, det är nu du ska casha hem. Det är nu du ska putsa ihop ditt varumärke som kändiskock. Det är nu årets Årets kock ska bli matlagningens Dogge Doggelito och ta hand om cashen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar