15 sep. 2009

Buljongen får vara chef


Nu har jag testat nya fonderna Du Chef från Knorr under ett par veckor. Buljongen, eller fonden, är som en geleklump i en liten portionsförpackning som ska räcka till fem deciliter vatten.
Jag och en annan matbloggare diskuterade för ett tag sedan hur vanligt det är att folk kokar pastan i buljong egentligen. Det kanske är ett okänt tips? Jag hävdar att det om inte är regel så att i alla fall en majoritet av svenska folket gör det, men det är möjligt att det faktiskt inte är så utspritt.
Då vill jag passa på att slå ett slag för att koka inte bara pasta utan även potatis, ris, matgryn och liknande i vatten som åtminstone ska vara smaksatt med en bit buljong.
Eller en skvätt av en fond, nu kan du även använda gelefonden Du Chef som finns i smakerna grönsak, kött och kyckling. Alla tre funkar fint, men du bör kanske anpassa dig lite beroende på vad du ska äta till pastan.
Jag har tagit en hel förpackning oftast, det går bra med mindre fond men det har jag känt som lite meckigt och kladdigt. Och varför inte dra på och låta maten smaka?

Kommer det här att slå ut buljongtärningen? Konkurrera i alla fall. Det blir smakrikt och fylligare än med vanlig buljongtärning. Godare helt enkelt, men tärningen är enklare att dela och spara men har ju också ett ganska dåligt rykte.
Det finns ju också väldigt lättarbetad fond på flaska, ett ganska bra alternativ det också.

Inga kommentarer: