1 juli 2008

Som mormors egen kalasbok

Det här är en sådan bok som min mormor skulle ha gjort, om hon nu gjorde en kokbok. Eftersom varken du eller jag träffade min mormor handlar det om den romantiska bilden av en saft –och bullmormor.
Även formgivningen är romantisk med antikt porslin och inte ett överflöd av bilder utan rent och enkelt. Är det blåbärssylt som ska visas så är den presenterad i en gamla emaljgryta med en sliten träsked i.
Jag gillar det, det är snyggt genomfört och inte lika överlastat pyssligt som i andra böcker. Efter några pedagogiska förord bär det av in i saftens och syltens underbara värld, boken innehåller även massor av bakverk men jag ser det främst som en saftkalasbok.
Har du tillgång till en större trädgård eller bär –och fruktskörd är det här såklart en bok du ska skaffa dig men även för oss som håller till på självplocken eller fyndar bland frukt och grönt har glädje av Ingela Perssons kalasbok.

Titel: Frukt och bär Saftning – Syltning - Bakning
Författare: Ingela Persson
Förlag: Natur & Kultur

Inga kommentarer: