17 aug. 2008

Boken som ger dig både sött och smalt på samma gång

Som bekant kommer det ut sisådär en bok om mat om dagen i Sverige och det går inte att hålla reda på allt. Det är ett heltidsjobb och med ingen tid över till att laga mat. Jag har tidigare skrivit om att det kommer att komma mer och mer nischade kokböcker, än så länge inte riktigt in absurdum men ju mer nischade desto roligare.
GI-böcker har kommit i flodvåg efter flodvåg och Klara Desser har bidragit med ett par stycken och ingen har direkt fallit mig på läppen tidigare. Fula och oinspirerande, och jag anser att det egentligen inte behövs speciella recept för GI, det gäller bara att förstå princiåen. Utom när det kommer till belöningsfaktorn, det är svårt med desserter när du äter efter GI-metoden. Det blir en hel del fruktsallad och det är inte hundraprocentigt toppen det heller.
Nu har i alla fall Klara Desser gjort en nischad bok om GI-desserter och det är faktiskt en bok som är både smal och nödvändig på samma gång. Boken är i samma stil som dem tidigare men det kan jag leva med. . Det här är faktiskt en riktig kanonbok. Här finns ett behov för vem vill inte ha desserter som är förhållandevis nyttiga, men samtidigt goda. Bäst hittills i Klaras GI-bokflora och en som jag varmt rekommenderar.

Titel: Klaras GI-desserter. 70 läckra efterätter med lågt GI
Förlag: Prisma
Författare: Klara Desser
Foto: Hans Desser

Inga kommentarer: