26 sep. 2011

Jamie Olivers snabba middagar för en skadad målgrupp


Jag inser att jag är skadad. En nästan vuxen av sin tid. Snuttifieringen och att hela tiden utsätta sig för en ström av snuttad information har gett sår. Att surfa på kommunikationsvågorna hit och dit, fram och tillbaka och upp och ner. Hela tiden. Och då menar jag inte lite ibland, på arbetstid utan hela tiden. All vaken tid. Sedan 1998 har jag kanske varit avstängd vid enstaka tillfällen vid en handfull tillfällen. Det känns ändå bra. Jag har valt det själv, Jag älskar det, att hela tiden kunna sträcka sig ut och fånga det jag vill, någon slags information. Eller en poplåt. Eller ett recept.
Hur påverkar det aktiviteter offline? Ja de minskar ju såklart. Jag fiskar mer sällan, åker nästan inte långfärdsskridskor alls. När jag gör det är jag givetvis online hela tiden, gps-spåren finns kvar i evighet.
Men med matlagningen blir det schizofrent. På helgerna fungerar det men på vardagarna har det sedan ungarna kom blivit mer och mer en stressfaktor. Inte kul alls utan ett måste. Och våra mysiga familjemiddagar på vardagkvällar är varken mysiga eller familjära.
Då säger någon, vi kan kalla honom Jamie, vad sägs om förrätt, varmrätt och dessert på 30 minuter? Hmmm ja tack?!

Jamie Oliver har anpassat sig och sina produkter till den här tidsåldern. Den snuttifierade tiden då maten som alla andra offlineaktiviteter blivit lidande. Är du singel och sitter på krogen just nu fattar du inte problemet. Det är okej. Singlar har aldrig fattat familjära knöligheter i tillvaron så carry on med råbiffen.

Nu har han hittat den här sköna målgruppen “folk som inte hinner laga en sund och god måltid i vardagen men som har pengar och tid att göra det med bara lite skärpning”.
Kokboken handar om att lära sig fokusera. Egentligen är det vad det handlar om. Gå offline i 30 minuter, lite mer gör inget, och du kan fixa till en sjysst trerättersmiddag på 30 minuter.

Men så har han så långa textiga recept. Den skadade läsaren, darrande av onlineabstinens efter 30 sekunders läsning och HALVA receptet kvar!! Vad är klockan?
Jamie har börjat prata på i sina recept precis som på TV, där funkar det. I löptext funkar det inte.
Men grundtanken är naturligtvis fantastisk. Släpp taget om dig själv och din egen tillvaro och ägna 30 minuter åt att laga mat. Det är det värt. Vi vet det. Jamie vet det. Nu ska det bara göras.

Nu drar jag ur sladden och väljer ut nästa veckas fem recept och kör. Gör det du med. Singel eller ej. Titel: Middag på 30 minuter Av: Jamie Oliver
Förlag: Bonnier Fakta

Inga kommentarer: