29 maj 2010

Toms tips med aptit på livet

Det kan vara det fulaste omslaget jag sett på länge och om du tror att kokböcker generellt har snygga omslag har du fel. En frilagd Tom, gråtonad, med varukorg, också grå, i plast mot en knallgul bakgrund. Yyyyack.
Ingen bra start.
Tom Sjöstedt var en mediakock redan innan han vann Årets kock och blev en så kallad kändiskock. Det blev han ännu mer efter att ha synts i TV i en rad olika sammanhang. Det är förståeligt att TV-folk vill ha med Tom. Han har en härlig personlighet, om du googlar på "skön kille" så dyker förmodligen hans namn upp någonstans på första träfflistan.

Vad är det då som gör att jag faktiskt älskar den här boken, jag tycker den är toppen. Jag tror att man antingen hatar eller älskar den gladlynta nu-kör-vi-mentaliteten som Tom förmedlar. Klapparna på axeln och uppmuntrande tillrop dyker upp överallt i och kring recepten och i sina tips som medföljer alla recept. Jag är i ä-änden av "Tyck om Tom"-skalan.

Det som gör den här kokboken unik är att han faktiskt binder ihop rätterna, det är tänkt som veckomenyer med 77 recept sju veckor med lite extra krut på helgdagarna. Men lördagens lunch hänger intimt ihop med fredagens middag. Precis som i verkliga livet. Tänk att det ska kännas unikt för en kokbok.
Köp den här och ge till någon med humor, livsglädje och som har aptit på god mat och livet.

Titel: Toms tips - 77 recept på 7 veckor. Stjärnkocken förenklar ditt liv.
Av: Tom Sjöstedt. Foto: Magnus Skoglöf
Förlag: Norstedts

Inga kommentarer: