21 feb. 2009

Mat för gravida GI-mammor

Inte sällan har jag förstått att en del gravida mammor, men även en del pappor märkligt nog, passar på att under graviditeten svulla på lite extra.
”Vad spelar en extra kexchoklad för roll, jag ska ändå bli smällfet och sedan amma bort alltihop”, tänker det blivande föräldraparet, ja även pappan vilket jag håller med är mycket märkligt. Men killar är inte alltid de skarpaste knivarna i lådan.

Klara Desser som tidigare legat bakom ett antal olika böcker ofta om GI-mat och nischat det lite olika. Som till exempel en bok om lämpliga desserter för den som äter GI-mat.
Jag har inte alltid varit särskilt förtjust i hennes böcker, speciellt formen har inte varit så kul.

Det har blivit bättre, inte hela vägen in i BB-kaklet, det är fortfarande en del färgkaskader som jag skulle klara mig utan, men hon håller i alla fall sin linje och det får vi respektera, även jag. Nu är ju jag inte alls målgruppen, men i min kretsar är det för det mesta pappan som stått för matlagningen under dessa knasiga nio månader. Så vi är väldigt engagerade i mammornas mathållning, att dessutom dela allting under graviditeten är inte så dumt – ett tips till alla skengravida pappor som sällskapssvullar därute.

Efter den inledande delen om tröga mage och annat besvärligt kommer vi in i recepten som alla är mer eller mindre GI.
Det är med andra ord en perfekt bok för dig som håller en linje med långsamma kolhydrater, grönsaker och baljväxter med mera och vill fortsätta på den linjen även när du är gravid.





Titel: Klaras bästa mat för gravida



Av: Klara Desser, Anna Nord och Hans Desser

Inga kommentarer: