10 nov. 2008

Den nya matstaden

Jag spenderade lite tid på matmässan Det goda köket som inte är en matmässa utan en korv -och dryckesmässa.
Mer om det senare. Men det verkligt fina är att det vad jag förstår är klubbat att Slakthusområdet ska bli den nya matstaden och mitt hjärta slog några volter av glädje.
Ge mig en riktigt bra saluhall nu, eller i alla fall möjlighet för privatpersoner att handla så det inte blir som i exempelvis Trädgårdshallen.
Restaurangakademien kommer att flytta från Gärdet till det som nu är ett ganska slitet industriområde, väldigt ocharmigt och jag kan tänka mig att det finns en och annan med verksamhet där som inte är så kinkig med momsredovisningen.

Det gäller inte Grönsakshallen i Sorunda som inte alls ligger i Sorunda utan vid Globen. Dessutom har vi Globens Restaurangskola för ungdomar.

En bra grogrund för ett nytt matområde med andra ord, eftersom vi följer allt amerikanskt var det bara en tidsfråga inna förbilden meat packing district fick en efterföljare i Stockholm.

Det ska bli otroligt intressant att följa utvecklingen. Bra initiativ, jag håller mina tummar.

Inga kommentarer: