13 feb. 2008

Boken för din bästa jägarkompis

När du kommit en liten bit på väg in i kokböckernas härliga värld börjar du snart uppskatta böckerna som är rejält nischade. Ju nördigare desto bättre. Det är något jag hoppas mer på för övrigt, nischa på bara säger jag, hittills har svenska kokböcker bara skrapat på ytan. Att bara göra en bok om att baka kladdkakor är inte nördigt, eller om fågel. Jag vill se en bok om en sorts fågel, en bok om en typ av maträtt, en krydda eller en matlagningsteknik. Kör på - sejfa inte. Vi kokboksälskare kan ta det.

Gert Klötzke är en matprofessor och en hängiven jägare som tillsammans med en statsveterinär och en erfaren fotograf återigen gjort en bok som den som har tillgång till jagad fågel lite då och då definitivt borde skaffa sig.
Jag vet inte men jag gissar att fåglar som ripa, rapphöna eller and inte lagas till så ofta som de borde. Speciellt i tider då konsumenterna med ett nyvaknat intresse för livsmedel och klimatvänliga råvaror har vilda fåglar framtiden för sig.
För oss som inte jagar är boken ändå inte riktigt prisvärd eftersom det är en så stor del om själva jakten och hanteringen av det fällda villebrådet. Så som det ser ut långt före köttdisken i din lokala saluhall. Vi jagar mestadels inplastade fåglar och den typen av villebråd är inget för en äkta jägare.

Titel: Fågeljägarens kokbok

Författare: Gert Klötzke, Torsten Mörner och Lars Paulsson

Betyg: 6 av 10

Inga kommentarer: